Je mettrai sur ce site les photos des sculptures après leur traitement professionnel.
Je tiens à remercier très chaleureusement Paul-Hervé Parsy de son invitation au château, et naturellement toute l'équipe qui m'a assisté durant tout le montage... parfois, pas si simple.. J'associe évidemment le groupe Deshoulières, son PDG, monsieur Patrick Moroux, les ouvriers et l'encadrement de l'usine de Chauvigny qui accompagnent dans le quotidien ce travail de création sur le site industriel.
J'ai dédié cette exposition à une autre image que j'ai en tête : un jeune couple des années 50 : à la différence de la sculpture de la kolkosienne c'est elle qui est "en salopette", lui en chemise ouverte la tenant gentiment par l'épaule... ils ont 22 et 23 ans... ils n'ont envoyé personne au goulag, ils ont fait leur devoir de citoyens, et ont travaillé dur et milité toute leur vie pour porter haut certaines valeurs de civilisation... comme des millions de "kolkosiennes et de travailleurs"... ils ont défendu des valeurs fondées sur une certaine morale personnelle et publique... j'ai dédié cette exposition à mes parents... et évidemment à tous ceux qui participent sincèrement de cet espoir....
The
preview of the exhibition "Bien au chaud, à l'ombre du
sourire de Youri Gagarine" ("In the warm shadow of
Yuri Gagarin's smile") at the Château d'Oiron was an extremely
friendly affair. Here is a short report, after nine months' struggle
with the technical challenges involved, and above all the dramatic
challenges that arose in February year due to disturbing events in
Ukraine, which had a powerful effect on the content of this
exhibition.
The
preview took place on 12 April 2014 – 53 years to the day after
another, far grander challenge: Yuri Gagarin's space flight on 12
April 1961.
I
will be posting professional photos of these sculptures on the site
when they are ready.
I
would like to express my warmest thanks to Paul-Hervé Parsy for his
invitation to the château, and of course, all the team who helped me
set up the exhibition – not always an easy business.
And
of course, my thanks also go to the Deshoulières Group – its CEO,
Mr. Patrick Moroux, and the workers and management team at the
Chauvigny factory, who provided much appreciated daily support while
I was working on the project at the industrial site.
I
dedicate this exhibition to another image that comes to mind: a young
Fifties couple. Unlike the sculpture of the Kolkhoz Woman, she is the
one wearing "overalls", and he is in an open shirt, holding
her gently by the shoulder. They are aged 22 and 23. They have sent
nobody to the Gulag. They have done their duty as citizens; they have
worked hard, militating all their lives to promote the highest
expression of the values of civilisation, like millions of "Kolkhoz
women and workers", and they have defended values founded on a
certain personal and public morality. So I dedicate this exhibition
to my parents – and of course, to all those who participate
sincerely in this hope.